Removable dentures: types and instructions for use

Removable dentures are removable artificial teeth that are professionally manufactured in Turkey to fit the gums and replace missing teeth, preventing problems that may be caused by voids in the jaw.

عند فقدان المريض لجميع أسنانه يمكن أن تتدلى عضلات الوجه مما يجعل الشخص يبدو أكبر سناً، تساعد أطقم الأسنان في ملء مظهر الوجه وتحسين جمالية الإبتسامة مع إمكانية جعلها تشبه الأسنان الطبيعية.

Before and after the installation of full dentures for a patient who has lost all his teeth
Before and after the installation of full dentures for a patient who has lost all his teeth

أطقم الأسنان المتحركة هي أجهزة مصنوعة من الأكريل (البلاستيك) أو النايلون أو المعدن تحل مكان الأسنان المفقودة سواء بسبب periodontal disease or tooth decay Or traumatic injuries, which improve the appearance and health of the individual, because the spaces left by the loss of teeth cause problems in eating and speaking and lead to injury. jaw joint And the occurrence of tilt in the adjacent natural teeth on either side of the place of loss.

نجد نوعين أساسيين لأطقم الأسنان المتحركة القابلة للإزالة:

  • طقم أسنان متحرك كامل (مجموعة كاملة): يحل محل جميع أسنان الفك العلوي أو السفلي.
  • طقم أسنان متحرك جزئي: يحل محل سن واحد فقط أو عدد من الأسنان المفقودة في الفك.

We will talk about them in detail.

Types of removable dentures in Turkey

Full removable dentures

يتم صنع تركيبات متحركة كاملة لتعويض فقدان جميع الأسنان العلوية أو السفلية أو كليهما للمريض أو لاستبدال طقم أسنان كامل قديم، وتكون إما instant or Normal.

Complete removable dentures are made immediate On the same day that the remaining teeth are removed, the dentist will take measurements and make models of the jaw during the initial visit so that the person does not remain without teeth during the healing period, but may need to re-lining or reshaping the dentures after the jaw has healed, so it is preferable to leave the gums Until it heals and takes its shape for several months before the installation of removable dentures.

أما الأطقم العادية يتم صنعها وتركيبها بعد شهور من Teeth extraction ليتناسب طقم الأسنان بشكل مريح مع اللثة وعظام الفك، يتم صنع طقم أسنان تجريبي من الانطباعات المأخوذة من الفم حيث يقوم طبيب الأسنان بتقييم الملاءمة والمظهر في الفم وتعديل الشكل واللون قبل صنع طقم الأسنان النهائي.

هنالك عدة وسائل لأخذ طبعات الأسنان، يتوفر لدى مركزنا Bimaristan في تركيا أحدث الأجهزة التي تؤمن لك علاج مريح، يمكن أخذ الطبعات إما بواسطة مواد الطبع التقليدية أو بواسطة الجهاز الماسح الرقمي للفم الذي يمنحك تجربة أكثر راحة، تعرف على هذه التقنية الحديثة لدينا Here.

Partial removable dentures

يتم تركيب طقم الأسنان الجزئي المتحرك عند المرضى الذين لديهم أسنان طبيعية متبقيه ويرغبون في الأسنان البديله لأسباب وظيفية، يكون عبارة عن صفيحة مطاطية من الإكريليك أو نايلونية أو معدنية مع عدد من الأسنان الصناعية المثبتة عليها.

يتم استخدام أطقم الأسنان الجزئية عندما يتبقى سن طبيعي واحد أو أكثر في الفك العلوي أو السفلي أو كليهما.

عادة ما يتم تثبيت الطقم على السن الطبيعي عن طريق المثبتات المعدنية التي تثبته بإحكام في مكانه في الفم مع إمكانية فكه وإزالته بسهولة حيث يملأ طقم الأسنان الجزئي الفراغات الناتجة عن الأسنان المفقودة فحسب ويمنع الأسنان الأخرى من تغيير وضعها وكانها.

تثبيت طقم الأسنان الجزئي على الأسنان الطبيعية المتبقية
تثبيت طقم الأسنان الجزئي على الأسنان الطبيعية المتبقية

يمكن أن تكون المثبتات مصنوعة من مادة بلون الأسنان أو اللثة، ولكن هذا النوع من المثبتات ليس مناسباً دائماً لأنه يميل إلى أن يكون أكثر هشاشة من تلك المصنوعة المعدن.

هناك أنواع عديدة من الأطقم الجزئية، يتم اختيار النوع المناسب حسب احتياجات الشخص بعد مشاورة طبيب الأسنان.

طقم الأسنان المعدني

بشكل عام أطقم الأسنان المعدنية الجزئية تكون أصغر حجماً وأخف وزناً والتكيف معها أسهل كما أنها أقوى وأمتن ولها عمر أطول بكثير من الأنواع الأخرى، وبالتالي هي الأكثر تكلفة.

طقم الاسنان البلاستيكي (الإكريلي)

تكون أطقم الأسنان الجزئية الأكريلية أفضل لسلامة الأسنان المجاورة بالمقارنة مع المعدنية، كما أن إضافة المزيد من الأسنان إليها يكون أسهل في حال فقد المزيد من الأسنان وبالتالي قد لايحتاج الشخص لصنع طقم أسنان جديد بالكامل.

Flexible Dentures

أطقم الأسنان المرنة هي نوع من أطقم الأسنان الجزئية تكون مصنوعة من مواد لدنة حرارية مثل النايلون، تكون هذه المادة أقل سمكاً وصلابة من الإكريل لذا قد تجد أن أطقم الأسنان الجزئية المرنة أكثر راحة من الأنواع الأخرى من الأطقم خاصة إذا كنت لا تزال جديداً على ارتداء بدلة الأسنان.

ليس هذا فقط ولكن معظم أطقم الأسنان الجزئية تصنع عادة من أجزاء معدنية يمكن أن تكون واضحة في بعض الأحيان بينما لا تستخدم أطقم الأسنان المرنة أي أجزاء معدنية لذلك تميل إلى مظهر أكثر طبيعية.

طقم أسنان جزئي معدني في تركيا
طقم أسنان جزئي معدني

It may be fixed bridge or dental implants An alternative to partial dentures in some cases.

أهمية أطقم الأسنان

Why should removable dentures be worn?

Complete dentures that replace all of your teeth will help you eat comfortably, speak clearly and improve your self-confidence.

Partial dentures replace and can support missing teeth. If there are gaps between the teeth, other teeth may move to take up some space, so you may end up with crooked or tilted teeth, which can affect the way you bite and can damage other teeth.

Is there an alternative solution to removable dentures?

Yes it can be used dental implants To support fixed bridges eliminating the need for dentures, the cost is usually higher but bridges Anddental implants الثابتة تشبه إلى حد كبير الأسنان الحقيقية حيث أصبحت زراعة الأسنان بديلاً عن تركيب طقم الأسنان وهي من الخيارات العلاجية المتاحة في تركيا، ولكن ليس الجميع مرشحاً للزراعة.

يمكن أيضاً دعم أطقم الأسنان بواسطة الزرعات مما يوفر مزيداً من الثبات.

Implant-supported partial dentures
Implant-supported partial dentures

Consult your dentist for advice on implants.

تعليمات ونصائح مهمة يجب معرفتها بعد الحصول على طقم أسنان

هل ارتدي طقم الأسنان قبل النوم؟

قد تبدو أطقم الأسنان المتحركة الجديدة غريبة وغير مريحة بعض الشيء في الأسابيع الأولى من وضعها لكن يتم الاعتياد على ارتدائها فيما بعد حين تتأقلم عضلات الخد واللسان، لذا قد ينصح طبيب الأسنان بارتداء طقم الأسنان فى الفترة الأولى طوال الوقت بما في ذلك أثناء النوم.

على الرغم من أن هذا قد يكون غير مريح مؤقتاً إلا أنه أسرع طريقة لتحديد المناطق التي قد تحتاج إلى تعديل في طقم الاسنان، بمجرد إجراء التعديلات يجب عليك إزالة طقم الأسنان قبل الذهاب إلى الفراش هذا يسمح لأنسجة اللثة بالراحة ويسمح بالتنظيف الغريزي بواسطة اللسان واللعاب، يمكن إعادة طقم الأسنان إلى الفم في الصباح.

It is not always necessary to remove dentures at night, but doing so can allow your gums to rest while you sleep.

العناية وحفظ أطقم الأسنان المتحركة

عند إزالة أطقم الأسنان المتحركة من الفم يجب أن تحفظ في مكان رطب على سبيل المثال، في الماء أو في كيس يحتوي على بعض القطن المبلل أو في محلول تنظيف مخصص لحفظ طقم الأسنان طوال الليل، سيقي ذلك طقم الأسنان من تغير الشكل والجفاف.

Eating with removable dentures

When starting to wear dentures for the first time, choose to eat foods that are soft and cut into small pieces and chew slowly using both sides of the mouth. Avoid chewing gum and any food that is sticky, hard, or with sharp edges. Avoid using toothpicks completely.

You can start eating other types of food gradually until you return to the old diet.

التحدث والكلام بوجود الطقم

بعد الحصول على طقم أسنان قد تواجه صعوبة في نطق كلمات معينة، إذا كان حصل هذا تدرب على نطق الكلمات الصعبة بصوت عالٍ، مع الممارسة وبمرور الوقت ستعتاد على التحدث بشكل صحيح.

كما قد ينزلق طقم الأسنان أحياناً عندما تضحك أو تسعل أو تبتسم، قم بتثبيت الطقم عن طريق وضعه مكانه بلطف والبلع، إذا استمرت المشكلة في الحدوث استشر طبيب الأسنان أو أخصائي التعويضات السنية.

The mouth and teeth's health

Oral hygiene must be maintained even when wearing removable dentures.

The remaining teeth, gums and tongue should be cleaned every morning and evening with a fluoride toothpaste to prevent cavities, gum disease and other dental problems.

removable dentures adhesive

If dentures fit properly, denture adhesives are not needed, but if the jawbone has shrunk too much, an adhesive may be the only way to help hold the dentures in place.

sign experimental studies To the role of this sticker in:

  • Improving a person's chewing ability
  • Reduce denture movement
  • Improving a person's confidence and increasing their sense of comfort
  • Reduce the accumulation of food leftovers under dentures

Your dentist will advise you if it is needed. The adhesive can be removed from the dentures by brushing with soap and water. Residual adhesive residue in the mouth may need to be removed using a soft damp washcloth.

How long do removable dentures last?

You should continue to visit your dentist regularly if you have dentures so that he or she can check for any problems. Removable dentures last several years if properly cared for, but your gums and jawbones will eventually shrink which means dentures may not fit as well. It gets used to it and it can become loose or it may erode.

Improper or worn dentures, if not replaced, can cause significant discomfort and lead to mouth sores, infection, or problems eating and speaking.

See your dentist as soon as possible if:

  • Dentures cracking when speaking
  • Dentures slip and no longer fit
  • Starting to feel uncomfortable
  • Dentures are clearly damaged
  • you have marks gum disease مثل نزيف اللثة أو tooth decay, or bad breath

Cleaning removable dentures

It is important to regularly remove plaque and food deposits from removable dentures because unclean dentures can lead to problems such as bad breath andperiodontal disease وتسوس الأسنان وقروح الفم كما أظهرت Study There is a relationship between poor care of the hygiene of the kit and the occurrence of oral fungal infections.

Clean your dentures as often as you would your natural teeth at least twice a day, morning and evening.

to remember:

  • قم بتنظيف طقم الأسنان الخاص بك بمعجون الأسنان أو الصابون والماء قبل نقعه لإزالة جزيئات الطعام.
  • Soak it in an effervescent solution of denture cleaning tablets to remove stains and bacteria according to the manufacturer's instructions.
  • Clean them as you would your normal teeth, but don't scrub them too hard.
  • Removable dentures may break if they fall, so they should be cleaned over a bowl or basin filled with water or something soft such as a folded towel.
    يجب تنظيف أطقم الأسنان المتحركة كما الأسنان الطبيعية
    يجب تنظيف أطقم الأسنان المتحركة كما الأسنان الطبيعية

 


Sources

  1. American Dental Association
  2. Dear Doctor
  3. WebMD
  4. Marketplace Dental Excellence

common questions

قد تشعر بالغرابة وعدم الراحة خلال الفترة الأولى من الحصول على طقم الأسنان، ولكن مع الاستمرار بارتدائه سوف تتكيف النسج الفموية معه ويصبح اكثر راحة عن ذي قبل.

If you wear a full denture, you should clean your gums as well as your tongue and the roof of your mouth with a soft brush before inserting the dentures. This will help remove food debris and bacteria as well as improve and stimulate blood circulation in the oral tissues.

With the development of dental techniques, today's dentures that are made in Turkey can look natural and you can get used to them quickly.

بمجرد أن يتكيف المريض مع ارتداء طقم الأسنان يجب أن يكون قادراً على تناول أي شيء تقريباً، لكن قد يكون هناك بعض الأطعمة التي يصعب تناولها مثل الأطعمة الصلبة أو اللزجة أو القاسية بشكل كبير.

If you are planning treatment in Turkey
Talk here now